Skip to content

Blog

Gamen? Alleen in het weekeinde!

Auteur: bert van de Bovenkamp Hoe is het jou vergaan tijdens de vakantie? Kreeg je de kinderen zover om te gaan zwemmen? Of nog lastiger: om een leuk stadje te bekijken? En waren ze aanspreekbaar aan tafel of zaten ze de hele tijd op hun smartphone? Het heeft ons in ieder geval weer de nodige moeite gekost om onze pubers in beweging te krijgen en ze uit te leggen dat
Lees verder

Waarom informatiebeveiliging op de agenda van iedere bestuurder moet staan!

Plaatsgenoot Rutger Bregman schreef een tijdje terug het boek met de hoopgevende titel “De meeste mensen deugen”. Waar ik het helemaal mee eens ben/wil zijn. Maar zoals de titel al suggereert: er zijn dus ook mensen die niet deugen. En die kunnen je het leven knap lastig maken. Zeker als ze op je data uit zijn. Helaas lijken er hiervan steeds meer te zijn. Maar deze hackers blijken niet eens
Lees verder

Opmerkelijk advies Autoriteit Persoonsgegevens met betrekking tot Google Workspace

Auteur: Bert van de Bovenkamp Vorige week lekte een vertrouwelijk advies van de Autoriteit Persoonsgegevens met betrekking tot het gebruik van Google Workspace in het onderwijs uit. Opmerkelijk natuurlijk, zo’n “datalek” bij de instantie die geacht wordt alle organisaties in Nederland wat dit betreft de maat te nemen. Maar het advies van de AP op zich vind ik minstens zo opmerkelijk.   De aanleiding De Autoriteit Persoonsgegevens is door Surf
Lees verder

Houd ze bij de les!

(auteur: Bert van de Bovenkamp) De afgelopen weken heb ik het boek “Teachers vs Tech” van Daisy Christodoulou gelezen. Zij is verbonden aan Oxford University en doet onderzoek naar welke ICT-toepassingen wel iets bijdragen aan het onderwijs en welke niet. Christodoulou is terughoudend ten aanzien van de inzet van ICT in de klas. Dit omdat volgens haar niet voldaan wordt aan een belangrijke voorwaarde voor succesvolle inzet van ICT, te
Lees verder

Artificial Intelligence (AI) als aanvulling op de brede driejarige brugklas en …

Er is de laatste tijd, mede naar aanleiding van de Coronacrisis, veel discussie over kansenongelijkheid in het onderwijs. De Onderwijsraad stookte het vuurtje onlangs verder op met haar rapport “Later selecteren, beter differentiëren”. Hierin wordt gepleit voor een driejarige brede brugklas in combinatie met meer aandacht voor differentiatie in het VO. Eén van de zaken die mij opviel in dit rapport, is dat bijvoorbeeld het subjectieve oordeel van leerkrachten een
Lees verder

Hoera! Wetgeving op het gebied van AI op komst.

Artificial intelligence (AI) – of in goed Nederlands kunstmatige intelligentie – is op dit moment hot. Bedrijfsleven en overheden investeren er astronomische bedragen in. En zonder dat we het beseffen is onze samenleving er al van doordrenkt. Denk aan de pinautomaat die je saldo checkt, de geautomatiseerde beoordeling van je kredietaanvraag, Netflix dat je suggesties doet voor films die je waarschijnlijk leuk vindt , de filters op Snapchat en je
Lees verder

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief via onderstaand formulier.