Skip to content

Blog

Houd ze bij de les!

(auteur: Bert van de Bovenkamp) De afgelopen weken heb ik het boek “Teachers vs Tech” van Daisy Christodoulou gelezen. Zij is verbonden aan Oxford University en doet onderzoek naar welke ICT-toepassingen wel iets bijdragen aan het onderwijs en welke niet. Christodoulou is terughoudend ten aanzien van de inzet van ICT in de klas. Dit omdat volgens haar niet voldaan wordt aan een belangrijke voorwaarde voor succesvolle inzet van ICT, te
Lees verder

Artificial Intelligence (AI) als aanvulling op de brede driejarige brugklas en …

Er is de laatste tijd, mede naar aanleiding van de Coronacrisis, veel discussie over kansenongelijkheid in het onderwijs. De Onderwijsraad stookte het vuurtje onlangs verder op met haar rapport “Later selecteren, beter differentiëren”. Hierin wordt gepleit voor een driejarige brede brugklas in combinatie met meer aandacht voor differentiatie in het VO. Eén van de zaken die mij opviel in dit rapport, is dat bijvoorbeeld het subjectieve oordeel van leerkrachten een
Lees verder

Hoera! Wetgeving op het gebied van AI op komst.

Artificial intelligence (AI) – of in goed Nederlands kunstmatige intelligentie – is op dit moment hot. Bedrijfsleven en overheden investeren er astronomische bedragen in. En zonder dat we het beseffen is onze samenleving er al van doordrenkt. Denk aan de pinautomaat die je saldo checkt, de geautomatiseerde beoordeling van je kredietaanvraag, Netflix dat je suggesties doet voor films die je waarschijnlijk leuk vindt , de filters op Snapchat en je
Lees verder

Wat nemen HBO en WO mee van afstandsonderwijs tijdens Corona?

In juni van vorig jaar heb ik al eens geschreven over wat men in het PO geleerd heeft van het werken en leren op afstand tijdens Corona. Een paar weken geleden waren er de Onderwijsdagen, georganiseerd door de Radboud Universiteit en de Hogeschool Arnhem Nijmegen. Hier werd in meerdere sessies aandacht besteed aan “de lessen van Corona”. Ik zet ze hierna voor je op een rijtje.   Niet volledig digitaal
Lees verder

Meer grip op je school/organisatie met FORA

De overheid had al een referentie architectuur in de vorm van de Nederlandse Overheid Referentie Architectuur (NORA), het hoger onderwijs in de vorm van de Hoger Onderwijs Referentie Architectuur (HORA), het MBO in de vorm van Triple A en sinds kort is er dan ook een referentie-architectuur voor het funderend onderwijs: FORA. De FORA als referentie architectuur kan door PO en VO instellingen worden gebruikt als hulpmiddel bij het opstellen
Lees verder

De reactie van het Vlaamse onderwijs op Covid 19: Digisprong

Tijdens de Coronacrisis is de Vlaamse overheid erachter gekomen dat de scholen in Vlaanderen achter lopen op het gebied van digitalisering. Waardoor veel scholen moeite hadden dan wel niet in staat waren het afstandsonderwijs op adequate wijze vorm te geven. In plaats van bij de pakken neer te zitten heeft men de mouwen opgestroopt en 375 miljoen euro vrij gemaakt om een inhaalslag te maken middels het programma Digisprong ,
Lees verder

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief via onderstaand formulier.