Skip to content

Nieuws

Lerarentekort in VO heeft meerdere oorzaken

In 2025 wordt in het voortgezet onderwijs een extra tekort aan leraren verwacht van ruim 1.260 fte. Met name de vakken wiskunde, natuurkunde, scheikunde,

We moeten ook in vaardigheden en talenten gaan denken

Nederland staat voor grote maatschappelijke opgaven. Denk aan technologische ontwikkelingen, zoals digitalisering en artificial intelligence (AI), maar ook de energietransitie, de klimaatcrisis en de

Den Bosch Time Machine-project brengt geschiedenis tot leven

Het Den Bosch Time Machine-project is genomineerd voor de Computable Awards in de categorie Onderwijsproject. De tijdmachine brengt achthonderd jaar aan lokale geschiedenis digitaal

Grote verschillen in digitale vaardigheid leerlingen

Basisscholen en middelbare scholen hebben ook in coronatijd gewerkt aan digitale geletterdheid en zich daar zelfs positief in ontwikkeld. Tegelijkertijd nam de ongelijkheid in

Bedrijfsleven zucht onder enorm tekort vakmensen

Vakkrachten zijn erg schaars momenteel. Vooral in de bouw, automatisering, techniek, zorg, onderwijs en horeca zijn ze bijna niet te krijgen. Dat blijkt uit

Geleerde lessen uit onderzoek over afstandsonderwijs

Het onderwijs werd door corona overvallen door een verplichte overstap naar afstandsonderwijs. Omdat de omschakeling zo plotseling kwam, wordt er ook wel gesproken van

Zonder leven lang ontwikkelen blijven innovaties op plank liggen

Voor brede maatschappelijke transities op het gebied van bijvoorbeeld de zorg of energie is het noodzakelijk dat bedrijven en publieke partijen samenwerken. Daarom worden

Leerlingen worden medeverantwoordelijk voor hun ontwikkeltraject

Het Hanze College (vmbo) in Oosterhout werkt vanaf komend schooljaar met een vernieuwd onderwijsprogramma. De eerstejaars leerlingen starten ermee. Zij krijgen meer keuzevrijheid en

Wat kunnen we leren van onderwijsvernieuwing in buitenland?

Vlak voor de lockdown deed Kennisnet een onderzoek naar welke onderwijskundige vernieuwingen nu eigenlijk leidend zijn en waarom. De publicatie ‘Onderwijsvernieuwing met technologie, een

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief via onderstaand formulier.