Skip to content

Blog

Meer aandacht nodig voor informatiemanagement binnen het VO en PO

(door Bert van de Bovenkamp)   Onderwijsorganisaties zijn informatie-intensieve organisaties en de maatschappelijke tendens is dat de waarde van informatie steeds meer toeneemt (“informatie is het nieuwe goud”). Je zou dan ook verwachten dat informatiemanagement in alle onderwijsinstellingen de volle aandacht krijgt. Toch is dat zeker in het VO en PO nog lang niet overal het geval en loopt men achter op bijvoorbeeld het openbaar bestuur en de Nederlandse politie.
Lees verder

Mensgerichte ICT: van Vier in Balans naar Zeven in Balans

(door: Bert van de Bovenkamp)   Al vele jaren hanteert Kennisnet het Vier in Balans model als uitgangspunt voor een succesvolle inzet van ICT in het onderwijs. In dit artikel wil ik duidelijk maken dat er veel meer komt kijken bij een succesvolle inzet van ICT dan dat de visie, de inhoud en toepassingen, de deskundigheid van medewerkers en de infrastructuur op elkaar zijn afgestemd (met elkaar in balans zijn).
Lees verder

Over de AI-act, FRIA’s, DPIA’s en DTIA’s: iets met bomen en een bos

(door: Bert van de Bovenkamp)   Op basis van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) zijn onderwijsinstellingen (net als andere organisaties) verplicht een Data Protection Impact Assessment (DPIA) uit te voeren voor bepaalde categorieën nieuwe IT-toepassingen. Wanneer gegevens worden overgedragen aan een organisatie in een land buiten de Europese Economische Ruimte (EER) is een Data Transfer Impact Assessment (DTIA) nodig. Sommige organisaties zijn zich hier nog niet van bewust en veel
Lees verder

Hoe om te gaan met Chat GPT en andere vormen van generatieve kunstmatige intelligentie (AI)?

(Auteur: Bert van de Bovenkamp) De onderwijswereld was een aantal maanden geleden in rep en roer door de komst van ChatGPT. Leerlingen zouden zonder inspanning of kennis van zaken werkstukken kunnen schrijven zonder dat de plagiaat-checker aan zou slaan, zo was de teneur. En hoe te controleren welk gedeelte van een afstudeerscriptie geschreven is door de student zelf? Inmiddels is het stof een beetje neergedaald en zien steeds meer docenten
Lees verder

(Verplicht) Normenkader IBP voor funderend onderwijs op komst

Auteur: Bert van de Bovenkamp Gemeenten, de zorg, het middelbaar beroepsonderwijs en het hoger onderwijs hebben het reeds een aantal jaren: een op de sector toegesneden normenkader informatiebeveiliging en privacy (IBP). Wat al dan niet verplicht is voorgeschreven. Op dit moment wordt op initiatief van het ministerie van OCW in een gezamenlijke inspanning van de PO-raad, de VO-raad, Kennisnet en SIVON ook gewerkt aan een dergelijk normenkader voor het funderend
Lees verder

Slimme camera’s bij Universiteit Leiden vallen verkeerd

De Universiteit Leiden haalde afgelopen week op ongewenste wijze het nieuws. Studenten en docenten gingen de straat op om te demonstreren en beklaagden zich zowel in de krant als in TV-programma’s over het feit dat de Universiteit een nieuw camera-systeem heeft geïnstalleerd. Om het aantal aanwezige studenten te kunnen tellen, zo stelt de Universiteit. Hetgeen van belang is in het kader van handhaving van de Corona-regels. Echter, de camera’s blijken
Lees verder

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief via onderstaand formulier.