Meer mensen besluiten hun baan of onderneming te combineren met een parttime docentschap. Voor een vast inkomen, structuur, afwisseling of uit een maatschappelijke behoefte, om iets te doen aan de nijpende personeelstekorten in het onderwijs. In Nederland zijn ruim 20.000 van zulke ‘hybride docenten’, stelt expertisecentrum Hybride Docent. Van de docenten op de basisschool werkt 8,5 procent hybride, op de middelbare scholen geldt dat voor 10,2 procent. Dat blijkt uit een onderzoek op basis van data van de Belastingdienst, in opdracht van het ministerie van Economische Zaken. Die aantallen waren de laatste jaren vrij constant, maar de belangstelling om werken en doceren te combineren groeit. Ook bij de politiek, die zij-instromers een zetje geeft met extra financiële tegemoetkomingen. Bovendien is er veel meer kennis en ondersteuning beschikbaar dan voorheen. In het onderwijs zelf neemt de belangstelling om uitsluitend docent te zijn zienderogen af. Alleen maar voor de klas staan wordt minder populair. Steeds meer docenten vinden het interessant om naast hun baan als leraar ook andere dingen te doen. De voordelen van hybride docentschap lijken twee kanten uit te werken.
Klik hier voor het onderzoek ‘Het rendement van de hybride docent’