Nieuws van de BETT

Afgelopen week vond de BETT in Londen weer plaats. Voor het eerst van mijn leven mocht ik er ook heen. Met een aantal collega’s van Rijnconsult Onderwijs. Het feitelijke hoogtepunt tijdens het driedaags bezoek aan Londen was het bezoek aan The Shard, bij de opening in 2012 het hoogste gebouw in Europa. Ik zal me hierna echter richten op de hoogtepunten tijdens de beurs. Of beter gezegd, zaken die me zijn opgevallen.

TEAM en STEAM
Waar de beurs echt vol mee stond zijn toepassingen die gebruikt worden in het techniekonderwijs. Iets wat helemaal geïncorporeerd is in het Engelse curriculum. Aanbieders variëren van Lego en Fisher Technik (wie heeft er niet mee gespeeld) tot leveranciers van allerlei programmeerbare robots.

Touchscreen van DELL
Partijen die ook goed vertegenwoordigd waren zijn de leveranciers van touchscreens. Ik heb ze niet allemaal kunnen bezoeken. Wat mij echter direct opviel was een scherm wat bij DELL hing. Er werd daar een demo gegeven met schrijven en ik was direct zwaar onder de indruk. Supernauwkeurig en geen enkele vertraging. Goed om te horen dat bijvoorbeeld ook Prowise bezig is dezelfde technologie binnen te halen.

Spelend leren
Iets anders wat opviel waren de vele speelse vormen van leren met behulp van techniek. Denk hierbij wederom ook weer aan de methodes en technieken voor TEAM en STEAM, maar ook aan een muur waarop cijfers worden geprojecteerd en kinderen bij wijze van rekenoefening bepaalde cijfers moeten raken met een basketbal.

360 graden klaslokaal
Virtual reality en Augmented Reality: het komt maar niet echt van de grond in het onderwijs. Wellicht omdat er nog te weinig goede toepassingen beschikbaar zijn, maar wat zeker ook niet helpt is het prijskaartje wat er aan hangt. Wat dat laatste betreft kan het 360 graden lokaal wellicht een oplossing bieden. Neem een leeg lokaal, hang vier beamers aan het plafond, schaf de juiste software aan en je kunt kinderen bijvoorbeeld midden in een natuurgebied tussen de wilde dieren laten lopen of, zoals ik, in de loopgraven tijdens de Eerste Wereldoorlog. Bijkomend voordeel ten opzichte van bijvoorbeeld VR is dat er sprake is van een gezamenlijke ervaring in plaats van een individuele.

Brainwave Visualizer
In China schijnen ze al toegepast te worden in het onderwijs zodat leerkrachten kunnen nagaan of leerlingen wel geconcentreerd bezig zijn: brainwave visualisers. Ze waren echter ook aanwezig op de BETT. Hoofdbanden waarmee hersengolven kunnen worden opgevangen. Met dezelfde technologie kun je overigens ook een tap in een café aansturen, zo werd duidelijk op de BETT.

Auteur: Bert van de Bovenkamp