Interessante nieuwkomer IPON

En alweer was er een beurs over Leren met IT. Dit keer niet in het buitenland maar gewoon in mijn eigen statsie Utreg. Na de megalomane beurs in Londen dit keer een iets bescheidener event in de Jaarbeurs. Met op hoofdlijnen dezelfde trends. Maar op het startup-plein stond ook een veelbelovende nieuwkomer…

Techniekonderwijs
Met de op handen zijnde wijzigingen in het curriculum was het niet zo verbazingwekkend dat er net als bij de BETT op de IPON veel aandacht was voor het zogenaamde techniekonderwijs. Variërend van het betere knutselen met karton en een elektromoter tot de Micro:bit en de programmeerbare robots. Uiteraard waren lego en Fisher Technik ook aanwezig.
Op basis van wat ik heb gelezen in het boek “Op de schouders van reuzen” verwacht ik het meeste van het knutselen met karton, de elektromotor en de Micro:bit (die ik inmiddels zelf toch ook maar heb aangeschaft om eens mee te gaan experimenteren).

In-glass touch technologie
Omdat het mij waarschijnlijk niet lukt om komende week ook nog naar de ISE, de beurs voor audiovisuele middelen, te gaan (tsja, het is nu eenmaal beurzenseizoen) ben ik ook even wezen buurten bij Dell en Promethean. Beiden hadden schermen met in-glass touchtechnologie hangen. Kenmerk van deze schermen is dat het schrijven erop veel beter gaat dan op de borden met de zogenaamde adaptive touch technologie. Ander kenmerk van deze borden is overigens dat er een ander prijskaartje aan hangt. De meest verkochte borden (mede vanwege de aantrekkelijker prijsstelling) zijn de borden met adaptive touch. Ik vraag me echter af waar leerkrachten en docenten voor zouden kiezen als de prijs geen rol speelt.

Schoolyear
Een toepassing die er voor mij echt uitsprong is Schoolyear. Het is een applicatie die is ontwikkeld vanuit een praktijkvraagstuk rondom bring your own device. Een school in Nijmegen had er namelijk behoefte aan om tijdens lesuren de laptops van de leerlingen vast te kunnen zetten op 1 of meer applicaties of websites zonder de apparaten ook in beheer te hebben. Schoolyear heeft in dat kader een applicatie ontwikkeld waarmee gekoppeld aan het lesrooster voor een groep leerlingen een whitelist actief wordt van applicaties en/of websites. Op die manier heeft een docent de laptops van de leerlingen tijdens de les (en ook alleen dan) dus onder controle zonder dat de laptops in de beheeromgeving van de school zijn opgenomen. De enige voorwaarde is dat de leerlingen de applicatie Schoolyear op hun laptop installeren.

Ik vind dit zelf een briljante oplossing. Wat hiermee namelijk ook binnen handbereik ligt is dat leerlingen op hun eigen device toetsen en examens kunnen maken. Waardoor een school niet meer een laptopkar of een computerlokaal specifiek daarvoor hoeft in te richten op het moment dat er met bring your own device wordt gewerkt.

Op zich moeten er nog een paar ontwikkelslagen door Schoolyear gemaakt worden voordat zij het toetsen echt kunnen ondersteunen en groot de markt op kunnen, maar ik voorspel deze startup een grootse toekomst.

Bert van de Bovenkamp