Virtual reality erg geschikt voor speciaal onderwijs

Leerlingen in het speciaal onderwijs kunnen veel baat hebben bij het werken met virtual reality (VR). Dat bleek tijdens een netwerkbijeenkomst van ICT-coördinatoren in het speciaal onderwijs. De technologie kan situaties voor leerlingen verbeelden, terwijl omgevingsprikkels beperkt blijven. Het is een ideale middel om vaardigheden aan te leren, ervaringen op te doen en zelfvertrouwen te kweken. Zo kunnen er VR-filmpjes worden gemaakt van mogelijke stageplekken voor leerlingen. Door deze van te voren te bekijken, leert de leerling de plek al goed kennen en kan hij met een veilig gevoel naar de stage. Ook kan VR bijvoorbeeld worden gebruikt om leerlingen wegwijs te laten worden in het openbaar vervoer. Je kunt de leerlingen laten  zien hoe je kunt reizen met het openbaar vervoer: van betalen met de ov-chipkaart, tot de plek waar de stopknop in de tram zit.

Lees hier onder de column van Rijnconsult Onderwijs en ICT in het Financieel Dagblad.

VR bijdrage FD bijlage 15-11-2017